fredag 18 maj 2012

Hockey VM

Jag måste få skriva av mig lite om Hockeyn nu :P hehe
~~~~~~~~~~~~~~~~

Igår började dom viktiga matcherna, det handla om vilka som skulle ta sig till semi.
Lagen som spela var:
Kanada - Slovakien
Ryssland - Norge
Usa - Finland
Sverige - Tjeckien

Dom har mött varandra tidigare så då kunde man kanske tro att resultaten skulle bli lite som innan
Dock blev det 4 riktigt hårda matcher, tror dom spela hårdare nu pga att den som förlorar åker och vinnaren till semi. Deras tidigare resultat mot varandra såg ut såhär:
Kanada - Slovakien:  3 - 2
Ryssland - Norge: 4 - 2
Usa - Finland: 5 - 0
Sverige - Tjeckien: 4 - 1

Usa vann med 5-0, snacka om att dom är tippade vinnare i den matchen, nästan samma sak med Sverige.
Men som sagt, dom flesta taggar på nu mot finalerna, alla utom Sverige tydligen, dom körde sitt race så som dom gjort i alla matcher. Men såhär blev resultaten igår:
Kanada - Slovakien: 3 - 4
Ryssland - Norge: 5 - 2
Usa - Finland: 2 - 3
Sverige - Tjeckien: 3 - 4

Som ni alla ser så vändes allting upp och ner, förutom för Ryssland. Måste säga att Finlands sista mål var det snyggaste, ca 8 sekunder innan slut signalen så gjorde dom mål :) Kan då inte säga detsamma till Sverige, dom hade sån stor chans att göra mål i dom sista sekundrarna men klantiga som dom är så ger dom pucken till Tjeckien och dom gör självklart mål. 
Sverige har inte alls spelat särskilt bra och dom har inte tagit åt sig av misstagen och förbättrat dom utan dom kör samma sak varje match. Dom spelar segt på plan, dom passar ganska dåligt, dom har gett bort puckar till andra laget ganska ofta och dom är så himla dåliga i försvaret! När man ser dom andra lagen så är målvakten aldrig ensam utan hela laget står framför målet i princip, men i Sverige så är målvakten nästan helt ensam, det kanske har stått en till svensk där eller kanske tom två. 
Må säga att Fasth (sveriges målvakt) har gjort ett riktigt bra jobb med tanke på ute spelarnas klantigheter. Bland ute spelarna så har Zetterberg vart en av dom bästa enligt mig, han har verkligen hjälp till vid många av Sveriges mål, Loui och Franzen har också vart ganska bra, fina mål osv dock lite mycket bråk och skador på Sveriges spelare. Vet inte vad det har vart med spelarna, dom spelar så barnsligt och det är så himla tråkigt att titta på. Man vill ha en hård match, det är dom som är roliga att se på! Jag tycker då inte synd om Sverige och det var nästan rätt åt dom att åka ut nu, tror faktiskt inte  det hade gått så bra i semin, dom hade nog hamnat i brons matchen och sedan blivit 4a för dom lär inte klara Ryssland igen eller Finland med deras mes spelning. 
Måste då nämna att jag tycker det här upplägget av matcher är lite synd, av dom som är kvar nu så tycker jag att Ryssland och Finland ska vara i final men dom möter varann i semin och en ska till final och en till brons match. Jag tror att båda dom kan vinna över Slovakien och Tjeckien. Ryssland och Finland lär nog få ett guld och ett brons och Slovakien och Tjeckien får bråka om silver och 4e plats, men det är bara vad jag tror sen får vi se hur det går :)
En annan riktigt töntig sak är alla dom som är på Fasth. Första fatta jag inte hur dom kunde vara så dumma mot honom (tex på facebook). Matchen mot Ryssland och den här sista matchen så har det stått en massa dumma saker på facebook om honom. Bara för att det går dåligt för Sverige så blir det hans fel. Dock har jag nu fattat att alla som "hatar" honom hatar då också AIK och Fasth är målvakt i AIK. Hur töntigt är inte det??!! Hahaha det är skrattretande. Jag tycker det är fel att hata andra lag, visst man kan gilla ett speciellt lag och ogilla dom andra men att gå till "attack" mot en person såhär är bara fult, bara barnsligheter. Matchen hänger inte bara på målvakten utan på spelarna också plus att dom måste hjälpa målvakten i försvaret, vilket vi ej gjorde. Dom där AIK:arna vill då ha tillbaka Salo i målet och det gör saken ännu mer töntigt. Vi kan inte ha samma målvakt hela tiden bara för att den är bra, Salo har slutat spela so get over it! Nu måste vi ha in nytt och dom nya blir bättre med tiden dock tycker jag Fasth har gjort jättebra ifrån sig, målen han släppte in på matchen mot Ryssland är inget att ens ta upp för hela den matchen vara kalabalik och den här sista så släppte Tjeckien in nästan lika många mål. Så att skriva en massa sånt om en spelare pga att den spelar i ett visst lag är så himla dåligt, just stop! Mamma och jag satt och prata om just detta och då kom hon med en jättebra kommentar, i en match mellan Tyskland och Norge så vann Norge med 12 - 4, och då sa mamma såhär igår: Ja den där tyska målvakten måste då vara andra målvakt i AIK, det måste ju vara så!
Hahaha x) menat med de är då att alla målvakter som släpper in mycket mål är då målvakter i AIK enligt dom som inte gillar AIK (på skoj alltså). Bästa kommentaren iallafall!
Som sagt så bryr jag mig inte så mycket av att Sverige förlora igår, Tjeckien var bra så behöver inte gå och hata dom. Nu så ser jag fram emot finalen och jag tror vi kommer få se Ryssland där, dom har faktiskt spelat tufft och bra plus att dom inte förlorat en enda match. Men vi får se vad som händer :) 

Jag hoppas ni tar åt er av det jag skrivit på ett positivt sätt och bli inte sura på mig om ni är AIK:are, jag skriver bara vad jag själv tycker men det skulle va så bra ifall folk bara sluta hata ett visst land pga att dom vann över Sverige eller en viss spelare pga att den kommer från ett visst lag. Jag hoppas ni hör hur dumt det låter. Men som sagt, alla har olika åsikter och dessa var mina, Ha det gött och glöm ej finalen på söndag!

PEACE


PS: Måste bara säga att jag är impad av målvakterna, dom är vigare än vad jag är! Dom kan liksom gå ner i split x) haha! 
~~~~~~~~~~~~~~~~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar